logo

Referencer

Case Story Brunø

Brunø Tøj ApS – Case Story

Fakta
Vores virksomhed består af 7 butikker, heraf 5 Din Tøjmand beliggende i Dybvad, Dronninglund, Vodskov, Sindal , Nørresundby samt 1 dametøjsbutik i Dybvad og 1 børnetøjsbutik beliggende i Sæby.
Butikken i Dybvad blev åbnet tilbage i 1972, og siden er de øvrige butikker løbende kommet til. Senest er butikken i Nørresundby åbnet i april 2009. Butikkerne overtages i 2005 af Tim Brunø som led i et planlagt generationsskifte.
Vi har i alt 16 ansatte, heriblandt os selv.

Behov
Vi har igennem flere år anvendt C5 som bogføringssystem. Et for os meget tungt system, som efterhånden havde svært ved at håndtere de mange bilag og bogføringer. Vi bogfører godt 5.000 stk. årlige kreditorbilag. Hertil kom daglige omsætningsbilag fra de 7 butikker. C5 var meget tidskrævende og virkede for os som et tungt system.
Finanskrisens komme gjorde at vi blev meget opmærksomme på, hvilke af vores kreditorer vi tjener penge på. Vores daværende kassesystem gjorde det ikke muligt for os at observere og følge vores indtjening på de enkelte leverandører eller varer.
Samtidig savnede vi et system hvor vi kunne følge både vores kreditorer og debitorer tættere, og hvor vores regnskab dagligt kunne følges, samtidig med at håndteringen af de daglige bogføringer og tidsforbruget generelt blev mindre.
Via Din Tøjmand har vi haft indtil flere muligheder for at købe os et kasse- og bogføringssystem. Vi har imidlertid valgt at ”gå vores egen vej” og undersøge andre muligheder. Vi blev bl.a. kontaktet af DataLink Nord over flere gange, og fik demonstreret deres system og muligheder i en kort udgave.
Vi valgte DataLink Nord og købte os til kassesystemet i de 5 ud af 7 butikker. Hertil kommer bogføringssystemet som i det daglige varetages af undertegnede.

Implementering
Systemet blev først implementeret i Dybvad, og efter knap 14 dage i Vodskov. Herefter kom Nørresundby, Dronninglund og Sindal løbende til. Det var for os en meget stor opgave, som bl.a. omfattede at samtlige varer i butikkerne skulle mærkes om med nye stregkoder.

Medarbejderne blev forevist kassesystemet af DataLink/Mads efterhånden som tingene blev installeret. Jeg har fået det største indblik i systemet og har derfor været vore medarbejderes ”hotline”. Primært har vi alle lært via ”Learning by doing”. Vi har dog valgt at købe os til hotline, således at vi altid kan kontakte DataLink ved spørgsmål eller ex. tekniske problemer . DataLink har altid været imødekommende og ydet den nødvendige hjælp når vi har haft behov herfor.

Benefit
Det har været en større omgang end forventet at få det nye system op at køre. Det har været et stort arbejde at mærke alle varer om. Der har været tekniske problemer og praktiske problemer, statistikker der
skulle tilrettes, fejl i systemet/opbygningen, og teknisk ønskede tilretninger som ikke altid er mulige. Ind i mellem føler vi at vejen mellem os, DataLink Nord og Visma er noget lang, idét systemet indeholder småfejl og begrænsninger. Ting tager tid.
MEN i det store hele er vi virkelig meget glade og tilfredse med systemet. Vi har et positivt samarbejde med DataLink Nord, som gerne lytter til vores ønsker og og forsøger at muliggøre ønskerne hvor det kan lade sig gøre.
Vi bruger fx statistikker meget aktivt. Dagligt følger vi hver butik og hver medarbejders salg, herunder fx afgivne rabatter. Vi oplever at vore medarbejdere har fået mere fokus på fx at minimere rabatter, nu hvor de er blevet synlige for os. Vi følger vores indtjening nøje, herunder hvilke leverandører der er gode for os og hvilke vi bør skifte ud eller ændre vores indkøb på.
Vore medarbejdere er dagligt fokuseret på dagens salg fordelt på hver medarbejder, hvilket nu kan følges af alle. Vores butiksledere er blevet mere opmærksomme på hvilke leverandører der er attraktive for os, og hvordan vores/deres daglige bruttoavance ser ud.
Vi bruger statistikkerne aktivt når vi fx afholder morgenmøder med de enkelte butikker .
De daglige bogføringsopgaver er blevet meget lettere at håndtere, og så er det et stort plus at systemet kan anvendes hjemmefra via de bærbare computere.

Udvikling
Vi udnytter helt sikkert ikke systemet optimalt endnu men er langsomt på vej. Vi kender ikke alle mulighederne med systemet til bunds men tror på at det kommer hen ad vejen. Vi kunne måske godt ønske os en form for orientering eller nyhedsbreve, hvor vi bliver forevist de muligheder som vi endnu ikke har opdaget. Vi vil hellere kende mulighederne på forhånd frem for at skulle opdage dem…
Vi tror at systemet kan udbygges endnu bedre, og udvikles så det passer til vores forretningstype med flere afdelinger.
Vi anbefaler meget gerne systemet og DataLink til andre, og vi vil gerne bidrage med øvrige oplysninger eller andet efter behov.

Dybvad, den 1. juni 2010
Helle Brunø
Brunø Tøj ApS